lauantai 3. heinäkuuta 2010

Paraisilta Houtskariin

Muutama kuva on hieman epäloogisessa järjestyksessä. Reitti kulki Parainen - Nauvo - Korppoo - Houtskari.

Perjantain reitti alkoi Paraisilta. Sinne asti oltiin ylitetty vain pitkiä siltoja. Melkein heti leirintäalueelta lähdettyä oli ensimmäinen lautta. Vaikka oltiin ensimmäisenä jonossa, niin perään kertyi heti pitkä jono. Tarkka lukija huomaa, että allekirjoittaneella on mennyt puolen auton mittaa yli merkistä, missä lauttaa pitäisi odotella.

Myös pyöräilijöitä oli runsaasti liikkeellä. Osa reissaa tämän saariston rengaslenkin pyörällä, osa autolla ja osa jopa linja-autolla.

Täytyy myöntää, että navigaattori on viisas vekotin. Jopa lautalla ollessa se näyttää missä mennään ja millä vauhdilla. En muista, miten tämä muutetaan kilometrit muutetaan solmuiksi, mutta sillä asialla ei taida olla asiaan mitään merkitystä.

Nauvossa viivähdettiin tovi saaristolaistorilla aivan kylän keskustassa. Väkeä oli todella paljon, eikä ihanan aurinkoinen ja lämmin sää ainakaan väkimäärää vähennä.

Seuraavaa lauttaa odotellessa edessä oli pakettiauto, tavaratilassa näkyi olevan paljon tavaraa. Sanoinkin Ossille, että joku taitaa olla muuttopuuhissa. Siitä hetken päästä autosta tuli pieniä lapsia ulos ainakin 5-6 ja kaikki alle kouluikäisiä. Lapset pihalle kirmaamaan ja kuinkas ollakaan - iseillä (2kpl) ei ollutkaan hoksottimet ajantasalla. Huomasivat lautan tulon hieman liian myöhään. Kun lapset oli autossa, niin lautta oli jo lähtenyt. Onneksi lauttoja kulkee tiheään, koko ajan 2 lauttaa ajaa samaa väliä, joten odotusaika on ehkä noin 10-20 minuuttia. Meillä kun ei kiirusta ollut, niin rupattelimme mukavia ja paransimme maailmaa :)

Korppoon torilla käydessämme tapasimme ihmisen, joka otti kuvan matkalaisista.

Kuvan ottamisen jälkeen Ossi lähti ostamaan todella hyviä mansikoita.

Korppoon jälkeen on ensimmäinen pidempi lauttamatka Houtskariin.

Lomalaisia riitti todellakin jonoksi asti.

...jälleen navigaattori tietää asiat yllättävänkin hyvin =)

Houtskarin lauttarantaa lähestyessä näkyi tyypillinen saaristolainen venekatos.

Kahden viimeisen lossin jälkeen perillä Saariston lomakeskuksessa, Houtskarin Mossalassa. Ihan lauttarannan vieressä, josta seuraavana aamuna lähtee yhteysalus Iniöön.

Illalla kävimme syömässä resepsuunin yhteydessä olevassa ravintolassa lehtipihvit lisukkeineen viinilasillisen kera. Palvelu oli ensiluokkaista ja kuvassa kokki, joka ruokamme teki. Täytyy myöntää, että todella ammattitaitoinen ihminen. Kävi vielä varmistamassa allergioistani, kun jo istuimme pöydässä ja söimme alkusalaattia.

Myöhemmin käytiin vielä veneilemässä pieni lenkki merellä.

Kun kävimme palauttamassa veneen avaimen sekä liivit respaan, niin huomasin pääskysen pesän resepsuunin varaston räystään alla.

Illanpäälle tulossa vielä päivitystä, tämän päivän matkasta Houtskarista Taivassalon Mussaloon. Kannattaa siis kurkistella ;)

Ahti kirjoitti...

Kiitos mukavasta matkakertomuksesta!
Voisin suositella Sinua "Jaakko ja Maailmanvalloittajat" -ohjelman jatkajaksi YLE:n Ykköseen.
Terveisin Iskä

tuksu kirjoitti...

Todella taitavasti tehty matkakertomus:)