tiistai 30. kesäkuuta 2009

Retki Turun saaristoon...

Teimme Ossin kanssa päiväretken Turun saaristoon. Päätimme jo, että ensikesänä otetaan reissu uusiksi, mutta hivenen huolellisemmalla etukäteisvalmisteluilla reissusta tulee täydellinen. Nyt päätimme vain lähteä, joten yhteysalusten aikatauluista ei ollut meillä mitään etukäteistietoa.

Kuvia on paljon, joten varaa riittävästi aikaa tämän lukemiseen...

Lähdimme reissuun Karjalohjalta, kohti Sammattia, josta pääsimme jo uudelle Helsinki-Turku moottoritielle. Moottoritietä ajelimme Paimioon asti, josta sitten vanhalle Turuntielle, kohti saaristoa.

Tämän kyltin nähtyäni mietin ensin, että onko kyseessä kirjoitusvirhe, mutta kaikennimisiä paikkoja sitä näemmä löytyy.

Ensimmäinen lauttayhteys oli Paraisten ja Nauvon välillä. Jonoa ei kovin paljoa ollut, taidettiin odotella lauttaa vajaat 5 minuuttia.

Kun Suomen kesä näyttää parhaat puolensa, niin saaristoon on kyllä runsaasti muitakin menijöitä. Lautta oli melkein täysi.

Nauvon keskustasta hiukan yleistietoa.

Nauvosta jatkoimme kohti Korppoon saarta. Nauvon ja Korppoon välillä on myös lyhyt lauttayhteys. Tällekään lautalle ei juuri jonotella tarvinnut.

Noin puolessa välissä matkaa tuli vastaan toinen lautta. Lauttoja oli siis liikenteessä kaksi, ajoivat "non-stop" periaatteella noiden kahden saaren väliä.

Joku muukin turisti oli kameran kanssa ottamassa kuvia. Maisemat oli kyllä huikaisevan kauniit ja ilma mitä parahin.

Korppoon keskustan jälkeen päätimme jatkaa Saariston rengastietä kohti Houtskaria. Tämä Korppoo-Houtskari lauttayhteys oli ensimmäinen pidempi yhteys. Kokonaisuudessaan matka kesti lähemmäs 30min. Lauttaa jouduimme odottelemaan noin 20 minuuttia.

Lämmintä riitti. Tuo mittari oli vielä aikalailla pessimistinen. Auton mittari näytti +30 - +33 astetta.

Lomalaisia ja varsinkin lapsiperheitä oli liikkeellä todella runsaasti. Toki myös saariston vakituiset asukkaat ovat näiden yhteyslauttojen varassa. Varsinkin tällä Houtkarin lautalla näkyi paljon autoja, joiden tuulilasissa oli "etuajo-oikeus" -merkki. Tuon merkin käsittääkseni saa, jos on vakituinen asukas, tai omistaa mökin saaristosta.

"Löysimme" erään perheenisän, joka otti kuvan myös meistä molemmista. Kuva on itseasiassa otettu paluumatkalla, ja mulla likanen paita. Osui jonkun auton kylkeen menomatkalla. Houtskarista tarkoituksenamme oli mennä Iniöön ja sieltä takaisin mantereen puolelle. Viimeinen yhteysalus oli kuitenkin jo mennyt ja seuraava olisi mennyt vasta aamulla. Ratkaisimme asian siten, että lähdimme Houtskarista takaisin kohti Korppoota, samaa tietä, jota olimme tulleet.
Kuitenkin jo tähän mennessä reissu oli kestänyt aika pitkään ja nälkä alkoi kolkutella. Päätimme käydä paikallisessa todella ihanassa pienessä ruokapaikassa syömässä ennen paluumatkaa.

Tämän seurueen isä otti tuon meidän yhteiskuvan. Lapsiperheitä oli todellakin paljon ja kuten näkyy, ovat olleet paljon ulkona. Todella ruskettuneita.

Tämä kuva on Houskari-Korppoo lautalle mennessä otettu.

Myös pyöräilijöitä oli paljon. Nyt oli lautalla aikalailla väljää. Kuvassa näkyy seurue, jonka nuori neito on lähtenyt skootterilla liikenteeseen ja vanhemmat polkupyörillä. Lautta lähti juuri tämän kuvan ottamisen aikana liikkeelle.

Taitolaji tuokin, lautalla ollessa ottaa pienet nokoset. Jaksaa ainakin keskittyä itse liikenteeseen, kunhan saavutaan Korppooseen.

Tämän kuvan otin juuri, ennen kuin lautta oli Korppoossa. Kysyin luvan tuolta nuorelta, että saako kuvan ottaa. Neitonen nosti peukut pystyyn, että ole hyvä vain. Mieli korkealla ja ilma mitä parahin, mitäpäs sitä muuta lomalainen voisikaan toivoa.

Vielä yksi kuva hiukan lähempää. Yritin saada kameraan "vangittua" se leveän hymyn, joka tuolla nuorella on kasvoillaan. Kypärä vain peittää sen hiukan turhankin tehokkaasti.

Viimeisiä kuvia viedään. Olemme jo mantereen puolella tulossa, aika lähellä Paraisia. Hieno silta, joka nousi aikalailla korkealle.

Takaisin tullessamme kävimme kauppakeskus Myllyssä, joka on hiukan Turusta kohti Naantalia. Kävin ostamassa puhtaan paidan tuon jo aiemmissa kuvissa sotkeentuneen tilalle. Matkaa Naantaliin tästä ei ollut enään kuin 10km, ja päätettiin käydä vauhtia hakemassa Naantalista ennen paluumatkaa.

Matkareittimme oli Karjalohja - Sammatti - Paimio - Parainen - Nauvo - Korppoo - Houtskari - Korppoo - Nauvo - Parainen - Turku - Naantali - Paimio - Salo - Karjalohja. Kaikenkaikkiaan kilometrejä tuli noin 400. Aikaa meillä kului tuohon reissuun melkein 12h, joten kiirettä ei todellakaan pidetty. Reissu oli todella onnistunut. Ensi kesänä otamme reissun uusiksi, ja silloin lähdetään heti aamusta liikkeelle, ja etukäteen selvää yhteyslauttojen aikatauluista. Päästään kiertämään koko saariston rengastie.
Täällä jutut jatkuu, joten kannattaa kurkkia...

Ahti kirjoitti...

Olipas kivantuntuinen reissu! Terkut Ossille!
Iskä

ikki kirjoitti...

Oikeastaan Jussi menitte kaksi kertaa meidän ohi...noin parinkilometrin säteellä. Paraisten Kaarinan kautta kun kuljitte - asutaan Kaarinassa.
Ota ensi kerralla yhteyttä, kiva olis nähdä.
Ja nuo etuoikeudet lautalle saa vain vakiasukas - ei edes mökkiläinen. He jonottavat kuten muutkin kuolevaiset. ;)
Oikein aurinkoista kesän jatkoa Sinulle!