keskiviikko 6. heinäkuuta 2011

Ylläysten reissu Helsinkiin...

Eilen tiistaina oli yllätysten päivä. Aloitimme Lohjan Karkalin luonnonpuiston alueelta, jossa käytiin katsomassa Torholan luolaa, joka ulottuu Lohjanjärven alle jonkin matkaa.

Luolan suuaukosta jo näki, ettei tilat ole mitkään mahdottoman suuret, ja meillä lisäksi vielä hiukan vääränlainen "varustus", kun emme lähtiessämme tienneet, minne tarkalleen ottaen olemme menossa. Seuraavalla kerralla otamme matkaan taskulamput sekä retkeilyvaatteet, farkuissa ja suorissa housuissa kulkeminen ei onnistunut juurikaan luolan suuaukkoa pidemmälle ;)

Tuo Karkalin luonnonpuisto tulee ns. Karstuntien varteen, kun lähdetään Lohjalta kohti Sammattia. Pieni, kapea ja mutkainen tie mukailee Lohjanjärven rantaviivaa. Maisemat aivan huikeat!

Kun pääsimme Lohjalle, Ossi neuvoi ajamaan Aurlahden kautta. Aurlahti on kaupungin ranta, josta löytyy uimarannasta, vierasvenelaiturit, kioski rantalentiskenttä, yms... Maisemat aivan huikeat...

...myös rannan nuorempaa käyttäjäkuntaa on ajateltu...

Lämpöä oli ulkosalla vain noin +20 astetta, mutta sisukkaimmat ja rohkeimmat olivat kuitenkin käyneet todistettavasti uimassa (kuvan ulkopuolelta sen verran, että kun kävelimme rantaa kohden, osa porukasta nousi vedestä ylös.).

Lohjalta suuntasimme Espooseen, jossa oli hoidettavana pieni ostos Isossa Omenassa. Päivä oli kaunis ja päätimme lähteä käymään Suomenlinnassa, kun olimme jo kuitenkin "naapurissa" käymässä.
********
Heti laiturista lähdettyä tuli siipirataslaiva vastaan...

Suomenlinnan saari on iso, ja päätimmekin Ossin kanssa, että seuraavalla kerralla lähdemme heti aamusta liikkeelle ja varaamme koko päivän saareen tutustumiseen. Nyt saaliiksi jäi "pintaraapaisu", koska kello alkoi olla jo aikaslailla paljon.

Väkeä oli kuitenkin liikkeellä kellonajasta huolimatta paljon, joskin tuohon aikaan, kun me saavuimme paikalle, suurin osa oli jo lähdössä pois. Ossi näkyy kuvassa noin keskellä alalaidassa oranssi lippahattu päässä.

Kustaanmiekan salmessa oli mahtavat näköalat...

...ja rantakallioilla väkeä näkymiä ihastelemassa :)

Suojaisten kallioden välissä ihana hiekkaranta, jonka joku lapsiperhe oli huomannut hyväksi uintipaikaksi. Viimeistään ensikesänä suuntaamme samalle rannalle...

Kun tultiin takaisin kaupunkia kohden, sattui matkalle hieman pienempiä aluksia...

...sekä hieman isompia aluksia :) Viking Line lähti taas päivä Tukholmassa risteilylle...

Autolle kävellessä oli yhdessä kadunkulmassa soittamassa nuori tyttö, itse arvioisin, että ehkä 3-4 luokkalainen. Tämä tyttö osaa todellakin soittaa, piti oikein jäädä kuuntelemaan vähäksi aikaa, kuinka kauniisti viulu soikaan nuoren osaajan "käskyttämänä". Pienen "kuvauspalkan" annoimme tytölle hetkisen kuunneltuamme ja jatkoimme matkaa kohti Forumin parkkia, joka yllätti todellakin, vajaan 3 tunnin pysäköinti maksoi yli 15 euroa!!!

...jutut jatkuu, huomenissa tiedossa Hämeenlinnan reissu ja pikkuhiljaa alkaa matkakuume tehdä osansa :) Lauantaina sitten starttaamme kohti uusia seikkailuja noin viikon ajaksi... sen jälkeen on paluu "karuun" arkeen ;) reissultakin on tiedossa päivitystä mahdollisuuksien mukaan päivittäin.