perjantai 10. kesäkuuta 2011

Hermorata, eli ENMG-tutkimus

Tiistaina kävin keskussairaalassa hermoratatutkimuksessa. Tutkimus oltiin määrätty tehtäväksi jo ennen leikkausta, mutta koska leikkaus tuli niin yllättäen, tehtiiin tutkimus vasta leikkauksen jälkeen. Voin sanoa rehellisesti, että hetkittäin erittäin epämiellyttävä tutkimus, vaikkakin täysin vaaraton.




Tutkimus on kaksiosainen, ensin pieniä sähköiskuja tarkasti valittuihin kohtiin. Allekirjoittaneelta tutkittiin kumpikin alaraaja, sekä oikea yläraaja. Toisessa vaiheessa lääkäri työntää pienen neulan lihakseen ja tutkii miten se reagoi lepo / rasitustilassa. Hetkittäin erittäin kipeääkin teki, mutta hengissä selvittiin ;)




Ainakin jonkinlaista toimintaa lihaksista selvästi löytyy...



...jutut jatkuu...

2 kommenttia:

Tanja kirjoitti...

minun pitäisi mennä hermoratatutkimukseen ensiviikolla ja olen pelosta jäykkänä. minulla ei toimi pikkuvarvas kunnolla.. mikä tutkimuksessa oli eniten pelkäämisen arvoista? omaan matalan kipukynnyksen!

Tanja kirjoitti...

minun pitäisi mennä hermoratatutkimukseen ensiviikolla ja olen pelosta jäykkänä. minulla ei toimi pikkuvarvas kunnolla.. mikä tutkimuksessa oli eniten pelkäämisen arvoista? omaan matalan kipukynnyksen!